Technologia w muzyce

Biznes muzyczny istnieje od wielu lat, ale przez te wszystkie lata musiał dostosować się do wszystkich cyfrowych trendów. Przed erą cyfrową trzeba było stosować różne strategie muzyczne, aby piosenka lub album dotarły do jak najszerszego grona odbiorców. Obecnie przemysł muzyczny coraz częściej stawia gigantyczne kroki w kierunku cyfryzacji, a twórcy treści muszą walczyć o to, by znaleźć się na listach przebojów platform streamingowych.

Ale… Co trzeba zrobić, żeby być numerem jeden na listach przebojów? Jest to jedno z wielkich pytań, które zadaje sobie wiele osób z branży muzycznej, a mianowicie: co jest miarą sukcesu artysty w dzisiejszym przemyśle muzycznym?

W roku bez tras koncertowych trudno jest dokładnie zmierzyć, jak duży sukces odniósł artysta wydając nowy utwór. Dlatego też coraz większą wagę przykłada się do cyfrowych wykresów i statystyk z platform. Pokazują one dokładnie jak bardzo zaangażowany jest każdy słuchający.

W 2020 roku Spotify komentowało, że nowym sposobem mierzenia sukcesu artysty jest liczba śledzących. Platformy cyfrowe mogą zapewnić artyście wysoki miesięczny zasięg słuchaczy lub miliony odtworzeń piosenek, ale na ogół użytkownicy mają niską świadomość marki, tzn. ludzie znają piosenkę, ale nie artystę. Stosunek liczby śledzących do liczby odtworzeń piosenki jest wskaźnikiem zainteresowania artystą w porównaniu do różnorodnych streamów generowanych przez playlisty i algorytmy. Bo to oznacza, że marka artysty naprawdę jest hitem, a nie tylko piosenką.

Sztuczna inteligencja obniża barierę wejścia dla przemysłu muzycznego.

Świetna piosenka jest połączeniem kreatywnej iskry jednych i technicznego know-how innych. Za każdym utworem kryje się wspaniały proces od momentu jego powstania do momentu, w którym trafia do radia lub na platformy cyfrowe.

Jednym z najbardziej niezbędnych procesów przed wydaniem utworu jest mastering. I tu właśnie powoli wprowadzana jest sztuczna inteligencja, która optymalizuje i pomaga specjalistom A&R ułatwić ich pracę z technologią wspomagającą. Na przykład, przy 20 000 piosenek wgrywanych na Spotify każdego dnia, praca skanowania i weryfikowania staje się coraz bardziej pracochłonna.

Lub na przykład, LANDR jest usługą online opartą na uczeniu maszynowym, która może opanować utwór w ciągu kilku minut. Algorytm LANDR bierze za wzór tysiące profesjonalnie zmasterowanych utworów i dopasowuje jakość dźwięku tych utworów do utworów przesyłanych na serwer. Jest to przełom technologiczny, który stopniowo będzie wprowadzany przez wielu dystrybutorów muzyki w celu optymalizacji usług masteringowych.